subota, 5. rujna 2015.

Karta dana: Posljednji sud (i mala digresija o preokrenutim kartama)

Svakodnevna mi je praksa da odmah ujutro izvučem jednu kartu iz špila, ne u svrhu predviđanja događaja, nego da me savjetuje i pokaže mi na što moram posebno obratiti pozornost tijekom dana. Današnja karta je Posljednji sud (XX), kojoj se uglavnom pripisuje vrlo pozitivno značenje - pozitivne promjene, uspješno svladavanje prepreka, oslobođenje nakon dugog perioda sputanosti. Međutim, moja praksa mi pokazuje da to nije pravilo. Naime, sam pojam "suda" govori nam o davanju prema zaslugama ("Neka vam bude po vašoj vjeri") i jasno je da se također odnosi i na kažnjavanje ako je potrebno. U svakom slučaju, danas očekujem narušavanje status quo stanja, pa što bude, bit će. 




No, sjetih se ovom prilikom preokrenutih karata kod tarot otvaranja. Zašto? Zato jer u gornjem primjeru vidimo da ne možemo za arhetipski simbol reći da je u potpunosti dobar, pozitivan i prekrasan. Takav može biti samo neuvjerljiv lik iz sapunice. Svi duboki simboli u kojima se ogledaju arhetipovi uvijek su ambivalentni: otkrivaju se u dobru i u zlu, u lijepom i ružnom, u božanskom i đavoljem principu djelovanja, te u svim stanjima između. Ti polariteti su ono što nas privlači i očarava, zato su i čuveni književni likovi kao što su Hamlet i Evgenij Onjegin upravo zbog svoje ambivalentnosti toliko omiljeni među generacijama čitatelja. 

Stoga, počela sam se pitati ima li smisla koristiti preokrenute karte. Njihova značenja su kao da kartu gledaš kroz iskrivljeno zrcalo -  značajke karata su groteskno preuveličane, umanjene do neprepoznatljivosti, izobličene do suprotnog značenja. Što na kraju dobivamo? Kulu kao negativnu, a preokrenutu Kulu kao pozitivnu kartu, dok po mojem poimanju tarota, Kula u sebi već sadrži i dobro i zlo, bez ikakve potrebe za preokretanjem. Imam osjećaj da se korištenjem preokrenutih karata, nepotrebno banalizira simbolika tarota, iako ne mogu reći da ne funkcionira kod isto tako banalnih pitanja. A kad treba pogledati dublje, baš i ne...razmišljat ću ovih dana o ovoj problematici. Možda mi je to danas donio Posljednji sud - zasluženu transformaciju i prelazak na viši nivo razumijevanja tarota.

Nema komentara:

Objavi komentar